سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در خردسالی نیاموزد، در بزرگسالی پیش نیفتد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :1
کل بازدید :18530
تعداد کل یاداشته ها : 15
103/2/30
4:57 ص

 هفت سوره از قرآن با سین شروع می شود که به مناسبت سال جدید به محتوی آنها نگاهی می اندازییم.

1-اولین سوره ای که با سین شروع می شود سوره اسری است.محتوی اصلی این سوره  یکتا پرستی و نفی شرک است یعنی اولین پیام هر پیامبر الهی را در بر دارد. و با پاک شماری خداوند از هر نقصی آغاز می گردد که تمثیلی برای پاک کردن انسان در شروع سال نو می باشد.هر جامعه ای که می خواهد عزیز و سربلند گردد راهش را با اطاعت خدا آغاز نماید که با  سرکشی از خدا تحقیر و خواری  خود رارقم می زنند یعنی وضع کنونی جهان اسلام,که با بیداری اسلامی پا در راه عزت گذاشته اند که انشالله با پیروزی توام گردد.

2-دومین سوره ای که با سین شروع می شود و دومین سین سفره سال نو است سوره نوراست. این سوره را می توان سوره پاکدامنی و عفت و مبارزه با آلودگیهای جنسی دانست .یعنی معضل قرن که بشریت را به لبه پرتگاه برده است .چه خوب است که سین مذبور را نصب العین قرار دهیم و به سوی پاکیها گام برداریم و نسلهای بعدی را بر پایه پاکی شکل دهیم.

3-سومین سوره سوره حدید است که چون هفت سین خود هفت بخش را شامل می شود.1-بحث جامع و مطالبی در باره توحید و صفات خدا2-گوشه ای از وضع مومنان و منافقان در قیامت 4-دعوت به ایمان و خروج از شرک و بیان سرنوشت  جمعی از اقوام کافر گذشته 5- انفاق در راه خدا6-عدالت اجتماعی 7- نقد رهبانیت و انزوای اجتماعی  که این سوره به تنهایی فلسفه عید نوروز را در خود دارد.

4-چهارمین سوره, حشر است که چهارمین سین سفره نوروز را شکل می دهد که بخش نخست آن حاکی از داستان مبارزه مسلمین با جمعی از یهود است که امروز هم خیلی به این مبارزه نیاز داریم که هرچه محنت است از این عدم مبارزه دامنگیر جهان اسلام شده است و اسرائیل موجب خواری مسلمانان شده است. در آیات پایانی اندرزها و نصایحی کلی به همه مسلمانان شده است و نیز وصف بلیغی از قرآن و بیان تاثیر آن در پاکسازی روح و جان آمده است که خانه جان فقط با قرآن پاک می شود.

5-پنجمین سوره ای که با سین شروع می شود سوره صف است و شامل و اعلام برتری اسلام بر تمام آیینهای آسمانی و تضمین جاودانگی آن از سوی خداوند که چه خوب بودسهمی از این جاودانگی به عهده ما گذاشته می شد.دیگر محور آن لزوم جهاد برای حفظ و پیشرفت این آیین الهی است و گوشزد این وظیفه به خود که تنها راه عزت ما مسلمانان جهاد همه جانبه برای تحقق تمام دستورات این دین حنیف در جامعه است.

6-ششمین سوره سفره هفت سین ما سوره معارج است که عذاب تاریخی نوع بشر به سبب دوری از ولایت اسدالله الغالب علی امیر المومنین حیدر و یازده فرزندش می باشد و تا تحقق و استقرار حکومت خاتم اوصیاء این عذاب و رنج ادامه دارد و جالب اینکه خود بشر مقصر اصلی این خواری و خفت تاریخی است .

7-هفتمین سوره ای  که نیز با سین شروع می شود سوره اعلی است که چون هفت سین 7 صفت الهی را گوشزد می کند پروردگار بلند مرتبه ای که آفریننده و نظم دهنده است اندازه گیر و هدایتگر ست. چراگاه را به وجود می آورد و خشک می کند یعنی فصل زیبای بهار و شروعش نوروز از اوست

خدایا به حق بهترین خلقت که خود و فرشتگانت دائم بر او  و خاندانش صلوات می فرستید و ما را نیز دستور به صلوات داده ای ظهور خاتم اوصیائت را برسان.خدایا سال جدید ما و همه سالهای ما را به اجرای این هفت سین قرآنی مبارک و میمون گردان

 


89/12/29::: 10:16 ع
نظر()
  
  

1-عطش دانشمندان را برای دانستن فرو می نشاند. بهار دلهای فهیمان ،شاهراه درستکاران،داروی هر درد ،نوری خالص که تاریکی در آن راه ندارد.

 2-فرمانده ای بازدارنده ،خاموشی گویا ،حجت خدا ،میثاقی که جان گروگان آنست

3-بهترین سخنی که سینه را فراخ و درون را نورانی  می گرداند.

4- نمایانگر  و نمایشگر قدرت خدا و حقیقت است

5-بهترین رهبر و پیشواست

6-- شامل راستترین و رسانترین اندرز هاو بهترین داستانها ست

7- برتریش به سان برتری خدا بر خلقست

8-سودمندتری داستانها و شفابخش سینه ها ست

9-هرچند تکرار شود گهنگی ندارد

10- درمانگر کفر ،نفاق،تباهی و گمراهیست

11-بودش توانگری آرد و نبودش فقر را سبب می شود

12- نعمتی بالاتر از آن نیست

13-دانش گذشته و آینده را داراست

14-اخبار گذشته و آینده و احکام مورد نیاز انسان را در بر دارد

15-مایه نظم و سامانست

16-پاسخ هر اختلافی در آن موجود است

17-آموزش گیرنده و دهنده اش بهترینند

18-بالابرنده درجات در بهشت است

19-عاملش در بهشت با بهترین خلق خداست

20-ناسپاس کسی است که نعمتی بالاتر از حفظش را نعمتی دیگر تصور نماید

21-خانه ویرانه ایست کسی  که درونش چیزی از آن نباشد

22-حافظ و عاملش همراه فرشتگان پیام آور ارجمند و نیکو کارست

23-دانایش در رحمت خدا و  نورش پوشیده شده است.

24- صیقل دهنده دلهاست

25- گنجینه های دانش را داراست

26-گوش دهنده اش بهتر از بدست آوردن کوهی طلاست

27-بلای دنیا و آخرت را ازخواننده و شنونده اش دور می کند

28- ظاهری زیبا و شگفت انگیز و باطنی ژرف و عمیق دارد

29-در حافظه ستمگر غریبست

30-نیشتر دلهاست

و... هزاران نکته دیگر از کلام معصوم در وصفش با اینحال خیلی کم به سویش می روییم .اگر همه خوبیهای عالم را باهم می خواهید . بهترین فرد عالم وجود معلمان خوبی برای تعلیم آن معرفی کرده است . اگر بخواهید می توانید در آن کلاس و با همان معلم ثبت نام کنید >